Lektion 1: Introduktion

Program

  1. Velkomst
  2. Praktisk info
  3. Hygge med holdet

Forventninger (brødre)

  1. Man forbereder sig til hver lektion ved at læse siderne i bogen og se videoen.

  2. Man skal mødes i sin studiegruppe én gang om ugen og diskutere teorien og lave quizzes. Bonus: lav visuelle repræsentationer af teorien (diagrammer mv.)

  3. Man skal lave hifdh af én surah i løbet af forløbet, man bestemmer selv hvilken: den skal bare være på mindst én side

  4. Man skal læse 4-6 sider dagligt i appen (det giver én khatm til sommer)

  5. Man skal overføre feedbacken i appen til sin fejllogbog

  6. Ca. en gang om måneden skal man aflevere en Fatihah i appen.

28. og 30. januar

Læsningshold (brødre)

Lektion 2: Al-Muqaddimaat

4. og 6. februar

    Eksamensforberedende spørgsmål


    1. I hvilke overordnede emner kan tajwīd som videnskab inddeles?
    2. Hvad betyder ordet tajwīd sprogligt og terminologisk?
    3. Hvad kaldes den teoretiske metode til at lære tajwīd, og hvad er dens hukm?
    4. Hvordan kan man praktisk lære tajwīd på to forskellige måder, og hvad er hukm af at anvende tajwid?
    5. Hvad kendetegner hver af de tre former for recitationsfejl (اللحن)?
    6. Hvad er forskellen mellem den tydelige fejl (اللحن الجلي) på den ene side og de to ikke-tydelige på den anden?
    7. Hvad er forskellen på de to ikke-tydelige fejl?
    8. Hvad hedder de tre læsehastigheder og hvad er forskellen på dem?
    9. Hvem var 'Asim og Hafs?
    10. Hvad er Shatibiyyah og Tayyibah?


    Lektion 3: Del 1 af 2 af Bogstavernes artikulationssteder (مَخَارِجُ الْحُرُوفِ)

    11. og 13. februar

    Eksamensforberedende spørgsmål


    1. Hvad betyder makhārij (مَخَارِجُ) sprogligt?
    2. Hvor mange distinkte arabiske bogstaver er der, og hvor mange tajwīd-bogstaver er der?
    3. Hvorfor er der forskel på antallet af tajwid- og almindelige bogstaver?
    4. Hvad er de 4 overordnede artikulationssteder?
    5. Hvordan inddeles de 4 overordnede i 5 primære og 2 sekundære artikulationssteder?
    6. Hvad er forskellen på et primært og et sekundært artikulationssted?
    7. Hvor mange bogstaver hører til hver af de 5 primære artikulationssteder?
    8. Når de primære og sekundære artikulationssteder sættes sammen, hvor mange er der så ifølge Ibn al-Jazari og mange lærde?
    9. Gå igennem ethvert bogstav i alfabetet. Udtal bogstavet med sukun, hvor der forinden er hamzah med kasrah/fathah. Beskriv da, hvorfra i munden/halsen, bogstavet oprinder. Vælg for hvert bogstav ét primært makhraj. For nogle af bogstaverne skal der, udover et primært, også vælges et sekundært
    10. Placér de primære artikulationssteder fra opgave 9 på en tegning af munden og halsen.


    Lektion 4: Del 2 af 2 af Bogstavernes artikulationssteder (مَخَارِجُ الْحُرُوفِ)

    18. og 20. februar

    Eksamensforberedende spørgsmål


    1. Hvad betyder makhārij (مَخَارِجُ) sprogligt?
    2. Hvor mange distinkte arabiske bogstaver er der, og hvor mange tajwīd-bogstaver er der?
    3. Hvorfor er der forskel på antallet af tajwid- og almindelige bogstaver?
    4. Hvad er de 4 overordnede artikulationssteder?
    5. Hvordan inddeles de 4 overordnede i 5 primære og 2 sekundære artikulationssteder?
    6. Hvad er forskellen på et primært og et sekundært artikulationssted?
    7. Hvor mange bogstaver hører til hver af de 5 primære artikulationssteder?
    8. Når de primære og sekundære artikulationssteder sættes sammen, hvor mange er der så ifølge Ibn al-Jazari og mange lærde?
    9. Gå igennem ethvert bogstav i alfabetet. Udtal bogstavet med sukun, hvor der forinden er hamzah med kasrah/fathah. Beskriv da, hvorfra i munden/halsen, bogstavet oprinder. Vælg for hvert bogstav ét primært makhraj. For nogle af bogstaverne skal der, udover et primært, også vælges et sekundært
    10. Placér de primære artikulationssteder fra opgave 9 på en tegning af munden og halsen.


    Lektion 5: Del 1 af 2 af Vedvarende egenskaber (الصفات اللازمة)

    25. og 27. februar

    Eksamensforberedende spørgsmål


    1. Hvad er vedvarende egenskaber?
    2. Hvad er varierende egenskaber?
    3. Forklar Hams vs Jahr
    4. Forklar Shiddah vs Rikhwah
    5. Hvad er Bayniyyah?
    6. Hvad er Isti'la vs. Istifal?
    7. Hvad er Itbaq vs. Infitah?
    8. Hvilke bogstaver tilhører henholdsvis hams, shiddah, bayniyyah, isti'la og itbaq?
    9. Hvilke bogstaver er dybe?
    10. Hvilke fire bogstaver er ekstra dybe?


    Ramadan-pause

    Tirsdag d. 4. marts til og med torsdag d. 27. marts

    Lektion 6: Del 2 af 2 af Vedvarende egenskaber (الصفات اللازمة)

    1. og 3. april

    Eksamensforberedende spørgsmål


    1. Hvad er vedvarende egenskaber?
    2. Hvad er varierende egenskaber?
    3. Forklar Hams vs Jahr
    4. Forklar Shiddah vs Rikhwah
    5. Hvad er Bayniyyah?
    6. Hvad er Isti'la vs. Istifal?
    7. Hvad er Itbaq vs. Infitah?
    8. Hvilke bogstaver tilhører henholdsvis hams, shiddah, bayniyyah, isti'la og itbaq?
    9. Hvilke bogstaver er dybe?
    10. Hvilke fire bogstaver er ekstra dybe?


    Lektion 7: Dybhed og lyshed (التفخيم والترقيق)

    8. og 10. april

    Eksamensforberedende spørgsmål


    1. Hvad kaldes et dybt bogstav på arabisk?
    2. Hvad er den terminologiske betydning af “tafkhīm”?
    3. Hvad kaldes et lyst bogstav på arabisk?
    4. Hvad er den terminologiske betydning af “tarqīq”?
    5. Bogstavers dybhed kan inddeles i hvor mange grader?
    6. Hvilken sammenhæng har ghunnahs dybhed i ikhfā’ med dybheden af det næste bogstav?
    7. Hvornår er bogstaverne ا og ل dybe?
    8. I hvilke 5 tilfælde er ر dybt?
    9. I hvor mange kategorier er ر lyst?
    10. Kan det samme ر i ét ord argumenteres for at være både lyst og dybt? Hvis ja, anvend da et eksempel med argumenter.

    Lektion 8: Fusion (الإدغام)

    15. og 17. april

    Eksamensforberedende spørgsmål


    1. Definér idgham sprogligt og terminologisk

    2. Hvad er forskellen på idgham, der er komplet (كامل) vs. ufuldstændig/delvis (ناقص)?

    3. På hvilke tre måder kan man inddele idgham ift. de to nabobogstavers makhraj og sifaat?

    4. Hvad er Idghām af to ens bogstaver (إِدْغَامُ مُتَمَاثِلَيْنِ)?

    5. Sker der altid idghām, når to ens bogstaver møder hinanden og det første har sukun og det næste har en harakah? Ja/nej og hvorfor?

    6. Hvad er Idghām af to bogstaver af samme natur (إِدْغَامُ مُتَجَانِسَيْنِ)?

    7. Sker der altid idghām, når to ensartede bogstaver møder hinanden og det første har sukun og det næste har en harakah? Ja/nej og hvorfor?

    8. Hvad er Idghām af to tilnærmede bogstaver (إِدْغَامُ مُتَقَارِبَيْنِ)

    9. Sker der altid idghām, når to tilnærmede bogstaver møder hinanden og det første har sukun og det næste har en harakah? Ja/nej og hvorfor?

    10. Hvad hedder den regel, der gælder for solbogstaver?


    Lektion 9: Recitation 

    22. og 24. april

    Lektion 10: Del 1 af 4 af Madd

    Original madd (الْمَدُّ الْأَصْلِيُّ)

    29. april og 1. maj

    Eksamensforberedende spørgsmål


    1. Hvad betyder ordet مدّ sprogligt og terminologisk?

    2. Hvilke to overordnede inddelinger af madd haves?

    3. Hvad er den originale madd (المد الأصلي)?

    4. Hvad er begyndelsesbogstaverne (الحروف الفواتح)?

    5. Hvilke fem begyndelsesbogstaverskal have madd på 2 harakaat?

    6. Hvad hedder de tre typer af naturlig mudood der kun opstår, når man stopper på ordet?

    7. Hvad er Madd al-Badal og hvor mange harakat skal Madd al-Badal have?

    8. Hvad er Madd al-'Iwad og hvor mange harakat skal Madd al-'Iwad have?

    9. Hvordan stopper man på ordet دُعَآءً med fathatayn til sidst?

    10. Hvad er Madd al-Silat al-Sughra og hvor mange harakat skal Madd al-Silat al-Sughra have?


    Lektion 11: Del 2 af 4 af madd:

    Original madd (الْمَدُّ الْأَصْلِيُّ)

    6. og 8. maj

    Eksamensforberedende spørgsmål


    1. Hvad betyder ordet مدّ sprogligt og terminologisk?

    2. Hvilke to overordnede inddelinger af madd haves?

    3. Hvad er den originale madd (المد الأصلي)?

    4. Hvad er begyndelsesbogstaverne (الحروف الفواتح)?

    5. Hvilke fem begyndelsesbogstaverskal have madd på 2 harakaat?

    6. Hvad hedder de tre typer af naturlig mudood der kun opstår, når man stopper på ordet?

    7. Hvad er Madd al-Badal og hvor mange harakat skal Madd al-Badal have?

    8. Hvad er Madd al-'Iwad og hvor mange harakat skal Madd al-'Iwad have?

    9. Hvordan stopper man på ordet دُعَآءً med fathatayn til sidst?

    10. Hvad er Madd al-Silat al-Sughra og hvor mange harakat skal Madd al-Silat al-Sughra have?


    Lektion 12 - Del 3 af 4 af Madd:

    Forøget madd (الْمَدُّ الْمَزِيدِيّ)

    13. og 15. maj

    Eksamensforberedende spørgsmål


    1. Hvad er tegnet i al-Mushaf på, at madd skal forlænges fra 2 harakaat?

    2. I hvilke tre kan man inddele den forøgede madd grundet hamzah (al-Madd al-Mazidi bi sababi al-Hamzah)?

    3. Hvornår skal man lave al-madd al-muttasil og hvilken længde er bedst i Hafs?

    4. Hvornår skal man lave al-madd al-munfasil og hvilken længde er bedst i Hafs?

    5. Hvornår er al-munfasil henholdsvis haqiqi og hukmi?

    6. Hvor mange harakat's madd skal man lave, når man stopper på et ord med al-madd al-munfasil?

    7. Hvornår skal man lave al-Madd al-Silat al-Kubra og hvilken længde er bedst i Hafs?

    8. Hvornår opstår al-Madd al-Lazim og hvor lang skal den være?

    9. Hvad vil det sige, at en Madd Lazim er hhv. tung og let?

    10. Hvilke begyndelsesbogstaver (حروف فواتح) skal læses i 6 harakaat?

    11. Hvad er madd al-’Ārid li al-Sukūn og hvor mange harakaat skal den have?

    12. Hvornår opstår madd al-Līn?

    13. Skal begyndelsesbogstavet ع læses som madd al-Līn? Hvorfor ikke kun madd al-lazim?


    Lektion 13 - Del 4 af 4 af Madd:

    Forøget madd (الْمَدُّ الْمَزِيدِيّ)

    20. og 22. maj

    Eksamensforberedende spørgsmål


    1. Hvad er tegnet i al-Mushaf på, at madd skal forlænges fra 2 harakaat?

    2. I hvilke tre kan man inddele den forøgede madd grundet hamzah (al-Madd al-Mazidi bi sababi al-Hamzah)?

    3. Hvornår skal man lave al-madd al-muttasil og hvilken længde er bedst i Hafs?

    4. Hvornår skal man lave al-madd al-munfasil og hvilken længde er bedst i Hafs?

    5. Hvornår er al-munfasil henholdsvis haqiqi og hukmi?

    6. Hvor mange harakat's madd skal man lave, når man stopper på et ord med al-madd al-munfasil?

    7. Hvornår skal man lave al-Madd al-Silat al-Kubra og hvilken længde er bedst i Hafs?

    8. Hvornår opstår al-Madd al-Lazim og hvor lang skal den være?

    9. Hvad vil det sige, at en Madd Lazim er hhv. tung og let?

    10. Hvilke begyndelsesbogstaver (حروف فواتح) skal læses i 6 harakaat?

    11. Hvad er madd al-’Ārid li al-Sukūn og hvor mange harakaat skal den have?

    12. Hvornår opstår madd al-Līn?

    13. Skal begyndelsesbogstavet ع læses som madd al-Līn? Hvorfor ikke kun madd al-lazim?


    Lektion 14 - Repetition + Recitation

    27. og 29. maj

    Lektion 15 - Jeopardy + Recitation

    3. og 5. juni

    Lektion 16 - Eksamen

    Om eksamen:


    1. Eksamen vil være en skriftlig, multiple choice eksamen.
    2. Prøven er virtuel – I skal besvare via et link.
    3. I vil modtage en PDF med spørgsmål og svarmuligheder, samt et link til besvarelsen. I linket vil der stå: Spørgsmål 1, med svarmulighed a, b, c, d.
    4. Spørgsmål samt svarmuligheder er tilgængelige i PDF’en. 
    5. Der må ikke anvendes hjælpemidler.
    6. Der er afsat 2 timer til prøven. Vi estimerer, at det vil tage mindre end 2 timer at besvare prøven.
    7. Underviserne bestemmer om der kræves fremmøde eller ej. Hvis underviseren er indifferent, må prøven tages hjemmefra.

    8: Hvis man ikke har læst 15 minutters Qur'an denne dag, så husk at få det gjort - Læs 15 minutters Qur'an.

    10. og 12. juni

    Lektion 17 - Holdsammenkomst og afslutningsceremoni

    17. og 19. juni

    unsplash