.
.
.
.
Lektion 8: Bogstavernes artikulationssteder (مَخَارِجُ الْحُرُوفِ)
Inden første rigtige undervisningsgang d. 1. februar, skal I have valgt en studiegruppe og et tajwid-projekt, som I skal arbejde på i løbet af semesteret og aflevere to uger før ceremonien. Projektet indgår i ens sammenlagte vurdering, og man kan ikke bestå uden et godkendt projekt. Projektet skal overholde to kriterier:
Ideer til projekter kunne være:
Skriv et digt på dansk om teorien fra hver lektion
Laven tajwid ordbog/begrebsliste, man nemt kan slå op i og se tajwid-begreber defineret
Lav et tajwid brætspil/vendespil
Lav Kahoots til alle lektionerne
Oversæt og forklar et arabisk tajwid-digt, fx Al-Jazariyyah eller Tuhfat al-Atfal
Lav korte videoer, hvor teorien forklares for børn/unge
Design flotte, store plakater med teorien visuelt
Hjælp med at lave QR-koder til lærebogen
Design kreative læringsaktiviteter om Tajwid
Mv.
I skal ikke lade jer begrænse af ovenstående. I kan også selv finde på et projekt.
Vi har tre whatsapp-grupper, tryk for at blive medlem:
Man skriver ikke i grupperne mellem 22:00-08:00.
For at bestå dette niveau, skal følgende ting være opfyldt:
Punkt 1 og 2 ovenstående vurderes ud fra de ugentlige recitationer samt appen i slutningen af forløbet.
Forberedelse
Kontrolspørgsmål
Man skal prøve at besvare kontrolspørgsmålene inden lektionen.
Optagelse (opdateret 03-02-22)
Plan for dagen
17:45-18:15: Kahoot og pensumdiskussion
18;15-20:00: Læsning
Læsningen vil foregå i mindre grupper, hvor man giver hinanden feedback. I mellemtiden læser én ad gangen på skift for underviser/assistent og får individuel feedback, som underviser/assistent nedskriver.
Læsegrupperne:
Mohammad Suleiman, Imad, Wisam, Hassan
Forberedelse
Kontrolspørgsmål
Hvad er Nabr?
Hvad er årsagen til, at man laver Nabr?
Hvorfor skal man lave Nabr i ordet ٱلۡقُوَّةَ ?
Hvorfor skal eller skal man ikke lave Nabr i ordet دَآبَّةٍ og ءَآمِّينَ ?
Hvorfor laver man Nabr her: وَقَالَا ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ ?
Man skal prøve at besvare kontrolspørgsmålene inden lektionen.
Optagelse
Plan for dagen
17:45-18:15: Kahoot og pensumdiskussion
18;15-20:00: Læsning
Læsningen vil foregå i mindre grupper, hvor man giver hinanden feedback. I mellemtiden læser én ad gangen på skift for underviser/assistent og får individuel feedback, som underviser/assistent nedskriver.
Læsegrupperne:
Mohammad Suleiman, Imad, Wisam, Hassan
Forberedelse
Kontrolspørgsmål
Hvis et lille س står over ص, hvordan læser vi så bogstavet? Og hvad hvis س står under?
Hvilke regler kan man læse لا تأمننا med i Surat Yusuf vers 11?
Hvad er lettelse (التسهيل)?
Man skal prøve at besvare kontrolspørgsmålene inden lektionen.
Optagelse
Kontrolspørgsmål
Man skal prøve at besvare kontrolspørgsmålene inden lektionen.
Optagelse
Kontrolspørgsmål
Man skal prøve at besvare kontrolspørgsmålene inden lektionen.
Optagelse
Kontrolspørgsmål
Hvad mener man terminologisk i tajwid med al-waqf (الوقف)?
Må man altid standse mellem to vers?
Hvis man standser recitationen grundet gråd, hvad hedder stoppet så?
Hvad skal man sikre er opnået, før man standser recitationen?
Hvorfor behøver vi ikke tænke på det komplette stop (الوقف التام), når vi læser?
Hvorfor behøver vi ikke tænke på det tilstrækkelige stop (الوقف الكافي), når vi læser?
Må man starte på næste ord, hvis man standser efter det stop, der er okay (الحسن)?
Må man i Surat al-Fatihah standse efter الحمد لله?
Hvis man i Surat al-Fatihah er standset efter الحمد لله, må man så starte igen på ربّ?
Hvad indebærer det frastødende stop (الوقف القبيح)?
Man skal prøve at besvare kontrolspørgsmålene inden lektionen.
Optagelse
Kontrolspørgsmål
Man skal prøve at besvare kontrolspørgsmålene inden lektionen.
Optagelse
Kontrolspørgsmål
Man skal prøve at besvare kontrolspørgsmålene inden lektionen.
Optagelse
Kontrolspørgsmål
Man skal prøve at besvare kontrolspørgsmålene inden lektionen.
Optagelse
Kontrolspørgsmål
Man skal prøve at besvare kontrolspørgsmålene inden lektionen.
Optagelse
Kontrolspørgsmål
Definér idgham sprogligt og terminologisk
Hvad er forskellen på idgham, der er komplet (كامل) vs. ufuldstændig/delvis (ناقص)?
På hvilke tre måder kan man inddele idgham ift. de to nabobogstavers makhraj og sifaat?
Hvad er Idghām af to ens bogstaver (إِدْغَامُ مُتَمَاثِلَيْنِ)?
Sker der altid idghām, når to ens bogstaver møder hinanden og det første har sukun og det næste har en harakah? Ja/nej og hvorfor?
Hvad er Idghām af to bogstaver af samme natur (إِدْغَامُ مُتَجَانِسَيْنِ)?
Sker der altid idghām, når to ensartede bogstaver møder hinanden og det første har sukun og det næste har en harakah? Ja/nej og hvorfor?
Hvad er Idghām af to tilnærmede bogstaver (إِدْغَامُ مُتَقَارِبَيْنِ)
Sker der altid idghām, når to tilnærmede bogstaver møder hinanden og det første har sukun og det næste har en harakah? Ja/nej og hvorfor?
Hvad hedder den regel, der gælder for solbogstaver?
Man skal prøve at besvare kontrolspørgsmålene inden lektionen.
Optagelse
Kontrolspørgsmål
Man skal prøve at besvare kontrolspørgsmålene inden lektionen.
Optagelse
Kontrolspørgsmål
Hvad betyder ordet مدّ sprogligt og terminologisk?
Hvilke to overordnede inddelinger af madd haves?
Hvad er den originale madd (المد الأصلي)?
Hvad er begyndelsesbogstaverne (الحروف الفواتح)?
Hvilke fem begyndelsesbogstaverskal have madd på 2 harakaat?
Hvad hedder de tre typer af naturlig mudood der kun opstår, når man stopper på ordet?
Hvad er Madd al-Badal og hvor mange harakat skal Madd al-Badal have?
Hvad er Madd al-'Iwad og hvor mange harakat skal Madd al-'Iwad have?
Hvordan stopper man på ordet دُعَآءً med fathatayn til sidst?
Hvad er Madd al-Silat al-Sughra og hvor mange harakat skal Madd al-Silat al-Sughra have?
Man skal prøve at besvare kontrolspørgsmålene inden lektionen.
Optagelse
Kontrolspørgsmål
Hvad er tegnet i al-Mushaf på, at madd skal forlænges fra 2 harakaat?
I hvilke tre kan man inddele den forøgede madd grundet hamzah (al-Madd al-Mazidi bi sababi al-Hamzah)?
Hvornår skal man lave al-madd al-muttasil og hvilken længde er bedst i Hafs?
Hvornår skal man lave al-madd al-munfasil og hvilken længde er bedst i Hafs?
Hvornår er al-munfasil henholdsvis haqiqi og hukmi?
Hvor mange harakat's madd skal man lave, når man stopper på et ord med al-madd al-munfasil?
Hvornår skal man lave al-Madd al-Silat al-Kubra og hvilken længde er bedst i Hafs?
Hvornår opstår al-Madd al-Lazim og hvor lang skal den være?
Hvad vil det sige, at en Madd Lazim er hhv. tung og let?
Hvilke begyndelsesbogstaver (حروف فواتح) skal læses i 6 harakaat?
Hvad er madd al-’Ārid li al-Sukūn og hvor mange harakaat skal den have?
Hvornår opstår madd al-Līn?
Skal begyndelsesbogstavet ع læses som madd al-Līn? Hvorfor ikke kun madd al-lazim?
Man skal prøve at besvare kontrolspørgsmålene inden lektionen.
Mandag:
Tanzeel Koranforståelse
Tirsdag:
Tanzeel Koranrecitation (kvinder)
Torsdag:
Tanzeel Koranrecitation (mænd)
Copyright © Tanzeel, 2023.